«ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ»

Σεμινάριο για τη σωματική έκφραση, τη σκηνική δράση και το κινούμενο σώμα 

 

«Μεγάλος είναι ο άνθρωπος που δεν έχει χάσει την παιδική του καρδιά».

H δημιουργικότητα μπορεί να είναι εγγενής σε όλους τους ανθρώπους αλλά δεν εκδηλώνεται συχνά λόγω φόβου και δειλίας να είναι κανείς διαφορετικός και να χαρακτηριστεί εκκεντρικός, γελοίος ή ακόμα και «τρελός». 

Στις ακόλουθες προτροπές προς τους ενήλικες: «ας παίξουμε» ή «ας χορέψουμε» ή «ας τραγουδήσουμε», συχνά εμφανίζεται ένα σωματικό πάγωμα ή μούδιασμα που συνήθως διατυπώνεται με τις φράσεις: «δεν έχω ταλέντο, δεν είμαι ικανός, δεν ξέρω πως κ.τ.λ. Είναι ο φόβος της αποτυχίας. Την βιώνουμε όλοι σε μικρό η μεγάλο βαθμό και κανένας δεν μας προετοιμάζει για αυτήν. Στις εξετάσεις, στα τεστ, στο δίπλωμα οδήγησης, στη δουλειά… Εκπαιδευτήκαμε πως σε ότι κι αν κάνεις στη ζωή, είτε επιτυγχάνεις, είτε αποτυγχάνεις. Είτε άσπρο, είτε μαύρο. Δεν μας εκπαίδευσε κανείς για το πως μπορεί να είσαι δημιουργικός, παρά μόνο πως μπορεί να είσαι σωστός ή λάθος. Πράγμα που σκοτώνει το «δημιουργό» μέσα μας, την αυτενέργεια, τη φαντασία, την αυτοπεποίθηση, τη χαρά. 

Και τώρα που περάσαν τα χρόνια και είμαστε ενήλικες, μπορούμε άραγε να νιώσουμε πάλι ελεύθεροι, ξέγνοιαστοι, μπορούμε να παίξουμε και εμείς οι μεγάλοι;  

Το συγκεκριμένο σεμινάριο αφορά σε άντρες και γυναίκες που επιθυμούν να μπουν σε  μία καλλιτεχνική διαδικασία με μία ομάδα έχοντας ως μοναδικά μέσα το παιχνίδι και το  σώμα.

 

  • Πραγματοποιείται σε ομάδες ενηλίκων και αξιοποιεί το παιχνίδι και το σώμα ως μέσα αλληλεπίδρασης
  • Είναι ένα αυτοτελές σεμινάριο με βιωματικό και καλλιτεχνικό χαρακτήρα
  • Περιλαμβάνει θεατρικά παιχνίδια και κινητικούς αυτοσχεδιασμούς που εξελίσσουν τα σωματικά και εκφραστικά μέσα των ανθρώπων “embodiment games” 
  • Αξιοποιεί το παιχνίδι και το βίωμα ως μέσα εκπαίδευσης τόσο για την υποκριτική τέχνη όσο και για τη σωματική έκφραση και δράση 
  • Στόχο έχει την διευκόλυνση της δημιουργικής, καλλιτεχνικής και προσωπικής ανάπτυξης των μελών της ομάδας
  • Τα παιχνίδια είναι εξαιρετικά «προσβάσιμα σε όλους» ανεξαρτήτου ιδιότητας, φύλου, ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου, φυσικής κατάστασης και καλλιτεχνικής εμπειρίας
  • Οι βιωματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το παιχνίδι, το θέατρο, τη λεκτική και τη μη λεκτική επικοινωνία, ενισχύουν τη σωματική ευφυία, την εκφραστικότητα και τη φαντασία και εδράζονται σε ευρήματα από το πεδίο των  νευροεπιστημών

 

Η θεματολογία του σεμιναρίου συνοψίζεται σε τίτλους ως εξής: 

 

  • Σωματική έκφραση
  • Κινησιολογικοί και θεατρικοί αυτοσχεδιασμοί 
  • Λεκτική και Μη-Λεκτική επικοινωνία
  • Μουσικοκινητική και ηχητική ενεργοποίηση
  • Βασικές αρχές υποκριτικής και κίνησης

 

Αποσπάσματα από την Κατερίνα Μπάστα, εισηγήτριας του σεμιναρίου:

 

Η Δημιουργική διαδικασία, δεν έχει καμία σχέση με το «ωραίο» καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ή την άρτια κίνηση, αντιθέτως για μένα δημιουργική διαδικασία είναι η συγκινητική προσπάθεια των ανθρώπων να είναι αυτό που είναι. Έμαθα λοιπόν να φτιάχνω ένα «ασφαλές κλίμα» που μπορούν επιτέλους οι άνθρωποι να πειραματιστούν με την δημιουργικότητά τους.

Στο «Παιχνιδόσωμα» τα μέλη μπαίνουν σε ρόλο «καλλιτέχνη-δημιουργού», και έτσι όπως ο ποιητής θα χρειαστεί να τσαλακώσει κάμποσες σελίδες μέχρι να γράψει το τελικό του ποίημα, έτσι και τα μέλη ρισκάρουν να ανακαλύψουν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που εκείνοι επιθυμούν. Η ομάδα, βιώνοντας το αυτό σαν εμπειρία, απομυθοποιεί την έννοια του «λάθους». Αυτό που ονομάζεται «λάθος» μέσα στο παιχνίδι, αρχίζει να βιώνεται ως μία αίσθηση όχι και τόσο απωθητική αλλά δημιουργική και σημαντική μέσα σε αυτήν την εξελικτική διαδικασία.

Η επικριτική στάση απέναντι στον εαυτό και στους άλλους σιγά σιγά συναντά την αποδοχή, πολύ απλά εμπεριέχοντας τις «τσαλακωμένες στιγμές» στην διαδικασία της ανάπτυξης, και αυτό για μένα είναι εμπειρία, μεγάλωμα, δημιουργία. 

Η ομάδα δεν είναι εδώ  για να εξυπηρετήσει τα παιχνίδια, τα παιχνίδια είναι για να εξυπηρετήσουν την ομάδα, και κάθε φορά που μία άσκηση δεν χωράει κάποιον, εγώ μεγαλώνω τις ασκήσεις, δεν αφήνω τους ανθρώπους έξω από αυτές. Έμαθα να δημιουργώ γιατί είχα κίνητρο να παίξουμε μαζί, στ’ αλήθεια…

Μεγέθυνση γραμματοσειράς
Λειτουργία Αντιθέσεων