Δεν μπορείς να διδάξεις τίποτα στον άνθρωπο, το μόνο που μπορείς να κάνεις

είναι να τον βοηθήσεις να ανακαλύψει αυτό που έχει μέσα του.

“Γαλιλαίος”

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΙΧΝΙΔΟΣΩΜΑ

 

Πλήρες Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο:
«Εμψυχωτής Δημιουργικών Ομάδων»
(“facilitatοr in creative groups”)

Τι Αφορά

  • θεατρικό παιχνίδι (στον ενήλικα και στο παιδί)
  • ενσώματη διάδραση ομάδας (embodiment communication) – μη λεκτική επικοινωνία
  • σωματική ενεργοποίηση μέσω ήχου / μουσικοκινητική αγωγή
  • τεχνικές θεάτρου / υποκριτικής / δραματοποίησης κειμένου
  • ανάλυση κίνησης και χορός
  • σωματική έκφραση (bodily expression & body contact)
  • μεθοδολογία εμψύχωσης
  • παιδαγωγική θεάτρου
  • δεξιότητες επικοινωνίας εμψυχωτή (facilitator skills)

Ποιους αφορά

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα « Εμψύχωση Δημιουργικών Ομάδων» αφορά σε: καλλιτέχνες, εικαστικούς, εργοθεραπευτές, θεραπευτές μέσω τέχνης,  ειδικούς παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς, θεραπευτές, ψυχολόγους, managers, παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας, εκπαιδευτικούς , coachers και συντονιστές ομάδων. Πιο συγκεκριμένα αφορά σε όσους θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με την δημιουργική ανάπτυξη των μελών μιας ομάδας με εργαλεία το παιχνίδι και το σώμα.

Μεθοδολογια Παιχνιδοσωμα

 Η μεθοδολογία Παιχνιδόσωμα

 

Το ”Παιχνιδόσωμα” αποτελεί, μία μέθοδο εμψύχωσης ομάδων, απευθύνεται σε όλους και προκύπτει από την σύνθεση ανθρωπιστικών προσεγγίσεων, τεχνικών θεάτρου και κίνησης. Το όνομα του υπογραμμίζει πως πρόκειται για μία βιωματική διαδικασία που συνδυάζει το παιχνίδι με τη σωματική δράση-κίνηση προκειμένου τα μέλη να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους.

Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν τη μέθοδο τόσο σε ομάδες ενηλίκων όσο και σε ομάδες παιδιών.

Τα άτομα που συμμετέχουν στη διαδικασία ουσιαστικά παροτρύνονται στο να «παίξουν». Οι ασκήσεις που προτείνονται είναι απλές, αφού πραγματικά το μόνο που χρειάζεται για να υλοποιηθούν είναι το σώμα και τη διαθεσιμότητα για παιχνίδι των μελών της ομάδας.

 

~Οι βασικές προσεγγίσεις και τεχνικές που έχουν διαμορφώσει και επηρεάσει την μέθοδο μέχρι σήμερα~

· Τo ανθρωποκεντρικό μοντέλο του C. Rogers

· Οι ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις της V. Αxline και του M. Lobrot

·  Οι Δεξιότητες Επικοινωνίας του Τ.Gordon (facilitator skills of T.Gordon) 

·  Η Μουσικοκινητική αγωγή του C. Orff (sound system of C.Orff) 

· Οι Τεχνικές του Σωματικού Θεάτρου (physical theater- σύστημα jaque le coq) 

· Η τεχνική της Σωματικής Έκφρασης (body expression) 

· Ο σύγχρονος χορός (modern dance) 

· Η Υποκριτική τέχνη (acting) 

·  Το Θεατρικό Παιχνίδι (dramatic game) 

·  Η Ανάλυση Κίνησης του R.Laban (Laban movement analysis) 

·  Η παιγνιοθεραπεία και η χοροθεραπεία (play therapy & dance movement system) 

· Το Θέατρο στην Εκπαίδευση (educational theater) 

· Το χοροθέατρο (body-movement theater) 

· Το βουβό θέατρο (silence theater)

 

~Παιχνίδι και Σώμα~

Συχνά οι επαγγελματίες που ασχολούμαστε με το παιχνίδι όπως δάσκαλοι, θεραπευτές, παιδαγωγοί, αισθανόμαστε σε στιγμές αμήχανα όταν στην ερώτηση τι κάνετε; απαντάμε «παίζουμε». Σαν να χρειάζεται να δικαιολογηθούμε για την αξία του παιχνιδιού. Είναι σημαντικό να πιστεύουμε οι ίδιοι ότι αυτό που κάνουμε έχει αξία.

 

Θα ξεκινήσω όπως ξεκινώ να συστήνομαι σε ομάδες εκπαιδευτικές, σε ομάδες στελεχών διοίκησης, σε ημερίδες, σε ενήλικες, σε παιδιά..

 

«Έχω έρθει εδώ προκειμένου να σας προτείνω ένα πολύ σοβαρό και σημαντικό εργαλείο: το παιχνίδι. Σας προσκαλώ και σας καλοδέχομαι, να παίξουμε».

 

~ΠΑΙΧΝΙΔΙ~

Το Παιχνίδι, παιγνίδιο ή παίγνιο είναι σύμφωνα με τους Feeney, Christensen, & Moravcil, 1996 η πραγματοποίηση της μάθησης μέσα από την πράξη. Είναι σαφώς συνδυασμένο με το παιδί αφού μέσα από αυτό καλύπτονται αναπτυξιακές ανάγκες. Ο ρόλος του είναι ουσιώδης στη νοητική ανάπτυξη και μάθηση των παιδιών. Το παιχνίδι είναι ένα φυσικό, παγκόσμιο, οικείο και πανανθρώπινο μέσο επικοινωνίας, ικανοποίησης & εκπαίδευσης. O άνθρωπος μέσα από αυτό μαθαίνει τον εαυτό του, τον κόσμο, το περιβάλλον. Από τη μια πλευρά, στη λέξη παιχνίδι «κατοικεί» η λέξη παίζω, και μέσα σε αυτή τη λέξη ενυπάρχει η ικανοποίηση, η χαρά, το παιδί. Μέσα στη λέξη παιχνίδι όμως, υπάρχει και η λέξη παιδεύω που κάποτε σήμαινε την προσφορά γνώσης, εξ’ου και εκπαιδεύω. Με τα χρόνια η γνώση επικεντρώθηκε τόσο πολύ στη λογική, στη μνήμη, στην αποστήθιση (στο αριστερό μέρος του εγκεφάλου) που έφτασε το παιδεύω να έχει τη σημασία τη σημερινή, της τυραννίας.

Το Παιχνιδόσωμα ως προς το πρώτο του συνδετικό «παιχνίδι», τιμά και τις δύο ρίζες και αυτή του παίζω με τη σημασία της ικανοποίησης και της χαράς και αυτή του παιδεύω με τη σημασία της εκπαίδευσης. Τα παιχνίδια δηλαδή λειτουργούν διττά: από τη μία προφέρουν ενεργητική εμπλοκή και ικανοποίηση μέσα από την επίτευξη και την ανακάλυψη και από την άλλη πλευρά προσφέρουν χώρο για εξερεύνηση νέων κόσμων, δίνουν την ευκαιρία καινούριων πληροφοριών μέσα από το βίωμα.

 

~ΣΩΜΑ~

H θεμελιώδης ικανότητα του ανθρώπου να συμπεριφέρεται και να επικοινωνεί με μη λεκτικό τρόπο καταδεικνύει ότι είναι προικισμένος με εκφραστικές και αντιληπτικές δεξιότητες οι οποίες τον καθιστούν ικανό να ξεπερνά τους περιορισμούς και τις αδυναμίες της γλώσσας και να συμμετέχει σε μία αρχέγονη οικουμενική επικοινωνιακή διαδικασία με τον κώδικα της μη λεκτικής επικοινωνίας. Στην βιβλιογραφία χρησιμοποιείται συχνά ο όρος «γλώσσα του σώματος» για να περιγραφεί αυτός ο μη λεκτικός κώδικας επικοινωνίας.

Ένα βασικό κομμάτι λοιπόν της μεθοδολογίας Παιχνιδόσωμα είναι η μη λεκτική επικοινωνία, η οποία λειτουργεί ως μέσο αλληλεπίδρασης μέσα στην ομάδα-κοινωνία. Για να δημιουργηθούν σχέσεις πρέπει κατ’ αρχάς να επιδιώκεται η αλληλεπίδραση, δηλαδή η συνάντηση με άλλους ανθρώπους. Αυτή η συνθήκη της καθιερωμένης συνάντησης επιτυγχάνεται μέσα από τις συναντήσεις μια ομάδας. Γιατί όμως η μη λεκτική επικοινωνία είναι σημαντική για την κοινωνικοποίηση του ανθρώπου? Οι άνθρωποι για να δημιουργούν σχέσεις πρέπει να κατέχουν τις βασικές μη λεκτικές δεξιότητες δηλαδή να είναι εκφραστικοί και ευαίσθητοι. Γνωστές και ως μη λεκτικές κοινωνικές δεξιότητες. Αυτό σημαίνει πως είναι ικανοί να εκφράσουν σαφή μηνύματα για τις πεποιθήσεις και την συναισθηματική κατάσταση τους ενώ ταυτόχρονα προσλαμβάνουν και κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων. Αυτή η δεξιότητα όταν είναι υψηλή τότε το άτομο είναι κοινωνικά ευφυές. Αυτή η ευφυία δεν έχει σχέση με τη νοητική. Και όπως λέει ο Οsho στο βιβλίο του περί Δημιουργικότητας το 1999, η διανόηση βρίσκεται στο κεφάλι, η ευφυία είναι η ξύπνια καρδιά. Όταν η καρδιά σου είναι ξύπνια, χορεύει με βαθιά ευγνωμοσύνη, όταν βρίσκεται σε αρμονία με την ύπαρξη, από εκείνη την αρμονία βγαίνει η ευφυία και η δημιουργικότητα.

 

~Εμψυχωτής-Διευκολυντής στο Παιχνιδόσωμα~

Βασικός πυλώνας στην εκπαίδευση Παιχνιδόσωμα αποτελεί το μάθημα των δεξιοτήτων επικοινωνίας Διευκολυντή.

Μέσα από αυτό ο εκπαιδευόμενος αναγνωρίζει πως κάθε υποψήφιος Διευκολυντής χρειάζεται να καλλιεργήσει έναν αποτελεσματικό διάλογο με την ομάδα του που θα επιτρέπει στον καθένα να εκδηλωθεί με διαύγεια, να αναπτύξει την αυτενέργεια, την πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητα.

 

~Η μη κατευθυντική στάση του Διευκολυντή απέναντι στην ομάδα~

· Εμπιστεύεται την ομάδα, τη διαδικασία και όχι τη χαρισματική δύναμη του ηγέτη ή των ασκήσεων

· Βασίζεται περισσότερο στη σοφία της ομάδας

· Επιθυμεί να δημιουργήσει ένα κλίμα ασφαλές για τον καθένα

· Εμπιστεύεται το δυναμικό της ομάδας το οποίο πολύ συχνά βρίσκεται μέσα στο συνηθισμένο, ανεκπαίδευτο πρόσωπο, αρκεί αυτό να βρει ελευθερία να εκφραστεί

· Σέβεται τον προσωπικό ρυθμό και τρόπο του κάθε μέλους της ομάδας

· Αναγνωρίζει τα προσωπικά του όρια και τα επικοινωνεί κατάλληλα

· Δείχνει αυθεντικότητα, ενσυναίσθηση και αποδοχή

· Διαχειρίζεται τη σύγκρουση της ομάδας με ευαισθησία στα συναισθήματα και τα ζητήματα που αναδύονται

 

 

Και εμείς οι εμψυχωτές ας σταματήσουμε να παροτρύνομε τους ανθρώπους να παίξουν σωστά, στόχος δεν είναι το παιχνίδι…το να παίζεις είναι ο στόχος. Και όταν ένας άνθρωπος ανταποκρίνεται με έναν καινούριο τρόπο αυτό πρέπει να τιμάται, δεν πρέπει να υπάρχει καμία σωστή απάντηση, αφήστε τις ανόητες ερωτήσεις να βγουν ελεύθερα από τους ανθρώπους και θα ακούσετε ευφυείς απαντήσεις. Αφήστε το σωστό και το λάθος στην άκρη, δεν χωράει στην δημιουργικότητα!

Μεθοδολογια παιχνιδοσωμα
Μεθοδολογια παιχνιδοσωμα

Η Διάρκεια

Πρόκειται για ένα εργαστήρι που παρέχει ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε όσους ενδιαφέρονται να εκπαιδευτούν στην εμψύχωση ομάδας.
Η εκπαίδευση πραγματοποιείται μέσα σε δύο έτη (αυτοτελή). Για τον κάθε κύκλο σπουδών θα δίνεται ξεχωριστή βεβαίωση παρακολούθησης με τα μαθήματα και τις ώρες που πραγματοποιήθηκαν.
Κατά τον πρώτο κύκλο σπουδών ο εκπαιδευόμενος εστιάζει στην εμψύχωση θεατρικού παιχνιδιού, το θέατρο/δραματοποίηση και στην διευκόλυνση ομάδων και κατά τον δεύτερο κύκλο σπουδών ο εκπαιδευόμενος ειδικεύεται στην κίνηση, τη σωματική έκφραση και το χορό. Οι δύο κύκλοι είναι αυτοτελείς και ολοκληρωμένοι.

Πρακτική Εφαρμογή

Οι εκπαιδευόμενοι στην μέθοδο « Παιχνιδόσωμα» θα έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν αυτούσια τη δομή που προτείνεται αλλά θα έχουν και την δυνατότητα να την παραλλάξουν ή να την διαφοροποιήσουν προκειμένου να συνδυαστεί με το δικό τους γνωστικό αντικείμενο. Μπορεί να αποτελέσει εξαιρετικό συνδυασμό και σημαντικό εργαλείο για όσους ασχολούνται με το team building, την εκπαίδευση, το coaching, τη θεραπεία, τη διδασκαλία σε σχολεία ή ιδρύματα, την καλλιτεχνική ενεργοποίηση, την προσωπική ανάπτυξη και την τέχνη. Το Παιχνιδόσωμα παρέχει εποπτείες στους εκπαιδευόμενους προκειμένου να διευκολύνονται σαν επαγγελματίες στις ομάδες που δημιουργούν.

Μεγέθυνση γραμματοσειράς
Λειτουργία Αντιθέσεων