ΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ
ΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

“Παιχνιδο-δομή”
(Μουσικοκινητική, body music theater)

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ

  • Ι. Παιδαγωγικό Θέατρο
  • ΙΙ. Βιωματικά Εργαστήρια

Και τα δύο συνδέονται οργανικά με το πολιτιστικό και καλλιτεχνικό έργο του Φορέα Παιχνιδόσωμα. Επιπρόσθετα, το πρόγραμμα «Παιχνιδο-δομή» ενδείκνυται για την ποικιλομορφία που προσφέρει ως προς τα εξής: αισθητηριακά ερεθίσματα και συναισθηματική ανάπτυξη, ανάδειξη ασυνειδήτου μέσω συμβόλων και μεταφοράς, κοινωνική ανάπτυξη μέσω παιχνιδιού, δεξιότητες επίλυσης μέσα από τη φαντασία, έκκριση συναισθηματικού φορτίου μέσω καλλιτεχνικής εμπλοκής και τέλος ρύθμιση του νευρικού συστήματος μέσω ενσώματης διεργασίας.

Εκτιμώμενα Αποτελέσματα Δράσης

Εκπαιδευτικός χαρακτήρας του θεάτρου: Μέσα από το σενάριο και την πλοκή της θεατρικής ιστορίας θα παρέχεται ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης ή δράσης μέσα από τις θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα αναπτύσσουν οι συμμετέχοντες.

Βιωματικά εργαστήρια: Θα έχουν βιωματικό και παιγνιώδη χαρακτήρα συμβατό με τη θεατρική αγωγή, δίνοντας έμφαση στην καλλιέργεια του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών για την ανάπτυξη της πρωτοτυπίας, της ευελιξίας και της ευχέρειας της σκέψης τους.

“Κατ’ οίκον” Πρόσβαση στην τέχνη: Οι συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν σε ένα περιβάλλον που είναι ήδη οικείο και γνώριμο για τους εφήβους∙ θα μπορούν να χαλαρώσουν, να συμμετέχουν και να πάρουν το έναυσμα να πραγματοποιήσουν ακόμη και μια δική τους παράσταση στο μέλλον. Οι δυνατότητες του χώρου εντέλει διευρύνονται και αποκτούν δημιουργικό χαρακτήρα.

Αύξηση της δημιουργικότητας: Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων θα πραγματοποιούνται βιωματικές δραστηριότητες μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τη μουσικοκινητική και τη σωματική έκφραση. Οι δραστηριότητες αυτές ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και τη σύνδεση της ομάδας.

Ανάπτυξη έκφρασης και επικοινωνίας: Με τις βιωματικές δραστηριότητες και το παιχνίδι (θεατρικό ή μη) εκτός του ότι διευρύνεται η φαντασία και η σχέση με το σώμα, διαμορφώνεται κώδικας συμπεριφοράς και επικοινωνίας με άλλους (π.χ. οριοθέτηση και τήρηση κωδικών συμπεριφοράς), ερεθίζεται η ικανότητα προσοχής, παρατήρησης και αυτοσυγκέντρωσης και εντέλει ο έφηβος αντιδρά, επιδρά, ανακαλύπτει και μεταδίδει συναισθήματα και καταστάσεις στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

Ελεύθερη έκφραση μέσα στην ομάδα: Τα παιδιά αναπτύσσουν τη δημοκρατική και διαπολιτισμική τους συνείδηση, αξιοποιούν την εμπειρία τους και καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και τη θετική στάση τους απέναντι στην ετερότητα με κατάργηση των στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

Εξέλιξη κινητικών δεξιοτήτων: Σύμφωνα με τον Erickson (1950) τα αναπτυξιακά στάδια της κίνησης ταξινομούνται σε αυτοκοσμικό, μικροκοσμικό και μακροκοσμικό. Και στα 3 αυτά στάδια βασικό στοιχείο είναι η εξερεύνηση με το σώμα. Τα εργαστήρια βάζουν τον έφηβο σε μια σωματική εμπλοκή προκειμένου να αναπτύξει και τις κινητικές του ικανότητες περνώντας σταδιακά από το εγώ στο εμείς.

Οδηγός ευεξίας: Το παιχνίδι που προκύπτει κυρίως από το ίδιο το σώμα (σωματική ενεργοποίηση) και την αλληλεπίδραση με τους άλλους προσφέρει τόση απόλαυση που ο εγκέφαλος εκκρίνει φυσική ντοπαμίνη και ωτοκετίνη δημιουργώντας ευεξία και εντέλει χαρά για την ίδια την διαδικασία της μάθησης. Τη στιγμή που παίζουμε ή γελάμε πραγματοποιείται ένας καταιγισμός βιοχημικών αλλαγών καθώς στον εγκέφαλο απελευθερώνονται πλήθος νευροδιαβιβαστών (ενδορφίνες, εγκεφαλίνες, σεροτονίνη κλπ) και μας προκαλούν χαλάρωση και ευεξία, ενώ ο εγκέφαλος είναι έτοιμος να «λάβει» νέες πληροφορίες.

ΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ

ΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

“Παιχνιδο-δομή”
(Μουσικοκινητική, body music theater)

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ

  • Ι. Παιδαγωγικό Θέατρο
  • ΙΙ. Βιωματικά Εργαστήρια

Και τα δύο συνδέονται οργανικά με το πολιτιστικό και καλλιτεχνικό έργο του Φορέα Παιχνιδόσωμα. Επιπρόσθετα, το πρόγραμμα «Παιχνιδο-δομή» ενδείκνυται για την ποικιλομορφία που προσφέρει ως προς τα εξής: αισθητηριακά ερεθίσματα και συναισθηματική ανάπτυξη, ανάδειξη ασυνειδήτου μέσω συμβόλων και μεταφοράς, κοινωνική ανάπτυξη μέσω παιχνιδιού, δεξιότητες επίλυσης μέσα από τη φαντασία, έκκριση συναισθηματικού φορτίου μέσω καλλιτεχνικής εμπλοκής και τέλος ρύθμιση του νευρικού συστήματος μέσω ενσώματης διεργασίας.

Εκτιμώμενα Αποτελέσματα Δράσης

Εκπαιδευτικός χαρακτήρας του θεάτρου: Μέσα από το σενάριο και την πλοκή της θεατρικής ιστορίας θα παρέχεται ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης ή δράσης μέσα από τις θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα αναπτύσσουν οι συμμετέχοντες.

Βιωματικά εργαστήρια: Θα έχουν βιωματικό και παιγνιώδη χαρακτήρα συμβατό με τη θεατρική αγωγή, δίνοντας έμφαση στην καλλιέργεια του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών για την ανάπτυξη της πρωτοτυπίας, της ευελιξίας και της ευχέρειας της σκέψης τους.

“Κατ’ οίκον” Πρόσβαση στην τέχνη: Οι συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν σε ένα περιβάλλον που είναι ήδη οικείο και γνώριμο για τους εφήβους∙ θα μπορούν να χαλαρώσουν, να συμμετέχουν και να πάρουν το έναυσμα να πραγματοποιήσουν ακόμη και μια δική τους παράσταση στο μέλλον. Οι δυνατότητες του χώρου εντέλει διευρύνονται και αποκτούν δημιουργικό χαρακτήρα.

Αύξηση της δημιουργικότητας: Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων θα πραγματοποιούνται βιωματικές δραστηριότητες μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τη μουσικοκινητική και τη σωματική έκφραση. Οι δραστηριότητες αυτές ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και τη σύνδεση της ομάδας.

Ανάπτυξη έκφρασης και επικοινωνίας: Με τις βιωματικές δραστηριότητες και το παιχνίδι (θεατρικό ή μη) εκτός του ότι διευρύνεται η φαντασία και η σχέση με το σώμα, διαμορφώνεται κώδικας συμπεριφοράς και επικοινωνίας με άλλους (π.χ. οριοθέτηση και τήρηση κωδικών συμπεριφοράς), ερεθίζεται η ικανότητα προσοχής, παρατήρησης και αυτοσυγκέντρωσης και εντέλει ο έφηβος αντιδρά, επιδρά, ανακαλύπτει και μεταδίδει συναισθήματα και καταστάσεις στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

Ελεύθερη έκφραση μέσα στην ομάδα: Τα παιδιά αναπτύσσουν τη δημοκρατική και διαπολιτισμική τους συνείδηση, αξιοποιούν την εμπειρία τους και καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και τη θετική στάση τους απέναντι στην ετερότητα με κατάργηση των στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

Εξέλιξη κινητικών δεξιοτήτων: Σύμφωνα με τον Erickson (1950) τα αναπτυξιακά στάδια της κίνησης ταξινομούνται σε αυτοκοσμικό, μικροκοσμικό και μακροκοσμικό. Και στα 3 αυτά στάδια βασικό στοιχείο είναι η εξερεύνηση με το σώμα. Τα εργαστήρια βάζουν τον έφηβο σε μια σωματική εμπλοκή προκειμένου να αναπτύξει και τις κινητικές του ικανότητες περνώντας σταδιακά από το εγώ στο εμείς.

Οδηγός ευεξίας: Το παιχνίδι που προκύπτει κυρίως από το ίδιο το σώμα (σωματική ενεργοποίηση) και την αλληλεπίδραση με τους άλλους προσφέρει τόση απόλαυση που ο εγκέφαλος εκκρίνει φυσική ντοπαμίνη και ωτοκετίνη δημιουργώντας ευεξία και εντέλει χαρά για την ίδια την διαδικασία της μάθησης. Τη στιγμή που παίζουμε ή γελάμε πραγματοποιείται ένας καταιγισμός βιοχημικών αλλαγών καθώς στον εγκέφαλο απελευθερώνονται πλήθος νευροδιαβιβαστών (ενδορφίνες, εγκεφαλίνες, σεροτονίνη κλπ) και μας προκαλούν χαλάρωση και ευεξία, ενώ ο εγκέφαλος είναι έτοιμος να «λάβει» νέες πληροφορίες.